Senin, 09 November 2015

Tips Penyembuhan Burns Sememangnya

Tips Penyembuhan Burns Sememangnya

Jika saya terpaksa datang dengan senarai kecederaan biasa dan penyakit yang benar-benar besar, terbakar akan berada di bahagian paling atas senarai. Sama ada ia adalah selaran matahari, membakar kimia, atau membakar dari menyentuh sesuatu yang panas, tidak ada sakit agak seperti yang terbakar. Biasanya, jika seseorang itu dibakar mereka cuba untuk meletakkan ais atau air sejuk pada luka secepat mungkin dalam usaha untuk mengelakkan bahagian yang paling teruk dibakar; melepuh.

Tidak dapat tidak, melepuh berlaku jika semua itu dilakukan untuk menyembuhkan luka adalah untuk menurunkan suhu di kawasan ini. Melepuh ini adalah hasil daripada sel-sel kulit mati dan tindak balas semula jadi tubuh terhadap acara tersebut. Mencegah bahagian yang terbakar daripada menjadi menggelembung dan mengurangkan kesakitan yang dikaitkan dengan luka memerlukan lebih daripada air sejuk dan ais. Syukurlah, tidak ada lebih banyak lagi yang perlu dilakukan untuk mengelakkan lepuh tahan lama dan kesakitan omelan yang begitu sering dikaitkan dengan luka terbakar.

Salah satu ubat yang terbaik untuk luka bakar merupakan ubat rumah yang mempunyai banyak kegunaan dan itu adalah cuka epal cider. Memohon epal cider cuka selepas dibakar akan mengurangkan rasa sakit dan mengelakkan sebarang melepuh daripada berlaku. Menggunakan cuka untuk tuala kertas dan membungkus tuala di sekitar kawasan yang terjejas akan membolehkan cuka untuk berhubung dengan membakar untuk tempoh masa yang panjang meningkatkan kesan penyembuhan. Cuka ini berfungsi dengan memulihkan pH kawasan itu dan membantu kulit untuk membaiki sendiri. Jika saya membakar diri saya, saya biasanya akan membalut tangan saya - tangan adalah tempat yang paling biasa pada tubuh manusia menderita luka terbakar - dalam epal cider cuka direndam tuala dan kemudian balut jaram sekitar tangan saya. Ini biasanya cukup untuk menghalang mana-mana melepuh, kemerahan, kelembutan, atau sakit dari memakan masa lebih daripada beberapa jam.

Satu lagi pilihan untuk penyembuhan luka terbakar dan mencegah melepuh adalah gel lidah buaya. Aloe vera adalah tumbuhan yang serupa dengan kaktus kerana ia menyimpan banyak air di dalamnya. Ia mengandungi air dalam bentuk gel tolol yang mempunyai banyak sifat-sifat penyembuhan. Aloe tersebut dibawa terus dari kilang adalah lebih berkesan daripada apa yang dibeli dalam botol, yang selalunya mengandungi sebatian lain sebagai tambahan kepada lidah, tetapi kedua-duanya boleh digunakan untuk merawat luka terbakar. Selain mencegah melepuh, lidah juga memberikan sensasi yang menenangkan dan penyejukan di kawasan itu, yang amat berguna ketika berucap terbakar.

Dengan semua luka bakar, bagaimanapun, faktor yang paling penting adalah masa. Memohon apa-apa ubat untuk luka terbakar dengan baik selepas luka telah berlaku akan memberi kesan yang boleh diabaikan. Setiap tuduhan minit ketika datang untuk penyembuhan luka terbakar yang dan lebih cepat yang sejuk dan ubat yang boleh digunakan, lebih besar kesan positif akan. Ia juga penting untuk ambil perhatian bahawa profesional perubatan harus sentiasa menangani terbakar amat teruk.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar