Senin, 09 November 2015

Pemulihan untuk bibir pecah-pecah

Pemulihan untuk bibir pecah-pecah

Bibir kering, retak, pecah-pecah dan berdarah amat hodoh. Malangnya, ramai orang berjuang dengan isu-isu bibir tanpa apa-apa bantuan. Ramai orang cuba untuk memperbaiki masalah tersebut menggunakan over-the-kaunter kayu bab dan pelembap bibir dan beberapa pergi sejauh yang mendapat pelembap preskripsi dan steroid dengan keputusan sedikit. Menyembuhkan dan mencegah kering, bibir pecah-pecah tidak memerlukan penggunaan bahan kimia dan ubat-ubatan.

Terdapat banyak sebab-sebab untuk bibir kering. Salah satu sebab yang paling biasa bibir kering adalah cuaca kering kesejukan musim sejuk. Kebanyakan orang mempunyai masalah dengan bibir pecah-pecah pada satu ketika semasa musim sejuk. Satu lagi punca yang sangat biasa bibir kering adalah menjilat berlebihan. Ramai orang menjilat bibir mereka dengan kerap dan terdapat enzim dalam air liur yang memecahkan sel-sel kulit bibir yang membuat mereka kering dan pecah-pecah. Semakin kering dan luka mereka, lebih banyak orang yang licks mereka dan ia mewujudkan satu kitaran ganas pengeringan.

Untuk setiap punca kering, bibir pecah-pecah, mungkin ada sepuluh ubat yang berbeza semulajadi untuk mengurangkan kekeringan. Mungkin paling selamat yang paling mudah dan membilas bibir dengan penyelesaian masin. Saline digunakan di hospital-hospital dan bukannya air suling sebagai penyelesaian masin garam yang rendah memberikan jumlah yang optimum penghidratan untuk badan. Ini pokok Begitu juga dengan menghidratkan tisu lembut seperti bibir. Teh minyak pokok adalah satu lagi ubat yang sangat berkesan untuk bibir kering dan pecah-pecah. Teh minyak pokok diserap dengan cepat oleh bibir dan menyediakan penghidratan tahan lama. Pilihan lain yang berkesan untuk melembapkan bibir termasuk aloe vera gel, lemak koko dan air meningkat.

Sering kali, menghidratkan bibir tidak mencukupi untuk mengelakkan kekeringan atau keretakan. Terutama di musim sejuk, kulit yang mati akan kekal pada bibir membuat bibir kelihatan tebal dan kulit menjadi lebih putih apabila ia menjadi basah. Ini adalah amat menarik dan boleh membawa kepada kepingan mengelupas besar. Dalam usaha untuk membantu badan dengan menyingkirkan sel-sel kulit mati, adalah penting untuk melakukan pengelupasan lembut bibir. Pengelupasan bibir boleh menjadi satu cadangan yang rumit kerana kulit pada bibir adalah salah satu bahagian yang paling sensitif pada badan. Cara paling mudah untuk terkelupas bibir adalah untuk menggosok mereka perlahan-lahan dalam gerakan membulat menggunakan berus gigi yang lembut berbulu atau tuala kecil yang hangat. Selepas bibir sedang exfoliated, memohon pelembap akan melembutkan kulit yang telah terdedah dan mencegahnya daripada menjadi kering dan flakey seperti kulit yang baru sahaja dikeluarkan.

Selain faktor-faktor luaran, isu-isu kesihatan dalaman boleh menyebabkan bibir kering dan pecah-pecah. Oleh itu, jika merawat bibir dengan pelembap dan ubat luaran yang lain tidak menyelesaikan masalah punca yang kebanyakannya mungkin kekeringan dan keretakan adalah dalaman. Diet yang baik yang menyediakan pemakanan yang betul akan membantu tetapi sering satu-satunya cara untuk benar-benar menangani kekeringan adalah untuk sepenuhnya detox badan untuk menyingkirkan mana-mana bahan cemar yang berpotensi yang mungkin menyebabkan kekeringan dan keretakan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar