Senin, 09 November 2015

Adakah Kita Serius Tentang Kesihatan Sendiri dan Kesejahteraan?

Adakah Kita Serius Tentang Kesihatan Sendiri dan Kesejahteraan?

Kita hidup dalam satu hari dan umur di mana kesihatan kita menghadapi lebih banyak cabaran daripada sebelum ini. Ya, ia adalah benar bahawa sangat lama makhluk lalu manusia tidak mempunyai teknologi canggih yang sama dalam ubat-ubatan. Namun, hanya kerana kita dapat menyembuhkan lebih banyak penyakit, ia tidak bermakna yang kita hadapi sedikit cabaran. Dengan kemajuan teknologi, ia membawa bersama-sama dengan banyak bahaya seperti logam berat, racun perosak dan lain-lain jenis keracunan. Teknologi yang telah dicipta sudah tentu amat menggerunkan dalam pelbagai cara, seperti membantu kita menikmati lebih panjang dan sihat nyawa. Sekiranya teknologi ini akan tinggal di sebelah kebaikan pagar.

Malangnya, sebilangan besar teknologi yang telah dicipta untuk kemudahan kita hari ini juga merupakan punca tidak langsung banyak penyakit kronik yang serius. Ini bermakna bahawa untuk membantu mencegah penyakit-penyakit kronik, kita perlu melepaskan jumlah yang baik daripada kemudahan ini. Persoalannya, berapa ramai antara kita yang sanggup berbuat demikian? Kita tahu bahawa merokok adalah sangat buruk untuk kita. Kita juga tahu bahawa makan banyak makanan ringan yang boleh membawa kepada penyakit jantung. Walaupun kita mempunyai pilihan untuk membeli makanan organik, kami memilih untuk menjauhkan diri daripadanya kerana ia terlalu mahal. Ini seterusnya membantu banyak pengeluar ini untuk terus dalam kebaikan selagi mereka menyimpan produk mereka lebih murah daripada pesaing organik mereka.

Jadi persoalannya ialah, adakah kita benar-benar mengambil diri kita serius apabila kita bercakap mengenai mahu menjadi sihat, mahu kelihatan muda, dan ingin hidup lebih lama? Ya, ia adalah benar bahawa ramai di antara kita akan keluar daripada cara kami untuk kelihatan lebih muda dengan membeli krim khas dan mengambil banyak vitamin tambahan. Pada masa yang sama bagaimanapun, kami juga akan menyuntik racun ke muka kita untuk menyembunyikan kedutan. Kami akan pergi ke kedai-kedai dan membeli jus oren dan lain-lain jenis minuman yang kononnya penuh dengan vitamin dan mineral, tetapi kita akan dijamu pada makanan goreng. Salah satu cara di mana kita membuat diri kita merasa lebih baik adalah dengan parafrasa kenyataan-kenyataan seperti "hey, kita akan mati anyways, jadi kita juga mungkin menikmati diri kita sendiri", atau, "bapa saudara kawan baik saya ini salai dua pek rokok sehari dan masih mampu hidup sehingga seratus ". Kita katakan semua ini sehingga satu hari kita mendapati diri kita dalam keadaan yang serius, dan kemudian semua orang-orang parafrasa-parafrasa bermakna apa-apa.

Dalam usaha untuk hidup kehidupan yang lebih sihat, ia bermakna mengubah gaya hidup kita secara keseluruhan. Sebaik sahaja perubahan yang telah dimasukkan ke dalam tindakan, ia bermakna tidak akan kembali untuk melakukan perkara yang kita digunakan untuk pada masa lalu. Berapa ramai daripada kita yang sanggup membuat apa-apa pengorbanan? Kemudian lagi, anda akan mengorbankan kesihatan dan kesejahteraan? Sehingga kita benar-benar dapat memahami apa keutamaan yang betul adalah, barulah kita dapat membuat perubahan penting bagi diri kita dan keluarga kita. Dalam usaha untuk melakukan itu, kita perlu mengambil sendiri dengan serius.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar