Senin, 09 November 2015

Ayurveda Home Remedi bagi Masalah Kesihatan Bersama

Ayurveda Home Remedi bagi Masalah Kesihatan Bersama

Ayurveda adalah mengenai mewujudkan keseimbangan dalam tubuh manusia melalui fizikal, mental, dan kerohanian kesejahteraan, yang boleh dicapai dengan mengekalkan sihat gaya hidup, diet, pembersihan badan dan senaman. Ia adalah perubatan tradisional India, yang bermula lebih daripada 5,000 tahun yang lalu. Dalam Dunia Barat, Ayurveda dianggap sebagai perubatan alternatif yang bertujuan untuk mencegah dan merawat masalah kesihatan.

Banyak orang telah mendapat manfaat daripada Ayurveda kerana ciri-ciri berikut yang ia mempunyai:

1. Ayurveda menghalang, melindungi, dan menyembuhkan penyakit.

2. Ayurveda tidak hanya berdasarkan teori-teori manusia dan kepercayaan, tetapi dilihat sebagai hadiah ilahi.

3. bahan-bahan Ayurveda termasuk tumbuh-tumbuhan, herba, buah-buahan, sayur-sayuran, dan bunga.

4. Ayurveda boleh menyembuhkan penyakit kronik dengan mensasarkan punca kepada masalah ini dengan menggunakan rumusan dan prosedur tertentu.

Berikut adalah beberapa rawatan rumah ayurveda yang paling popular untuk alahan, arthritis, dan sembelit.

Alahan

Minum teh chamomile adalah salah satu rawatan ayurveda paling disyorkan kerana teh ini adalah antihistamin semulajadi. Satu atau dua cawan teh chamomile, ditambah dengan satu sudu teh madu boleh membuat anda kebal terhadap alergen apabila diambil secara tetap. Selain daripada chamomile, bawang putih juga membantu membina imuniti kepada alergen dan ia berfungsi dengan baik sebagai decongestant a. Tetapi di atas semua, madu asli masih dipercayai untuk menjadi yang paling berkesan dalam memerangi alahan.

Artritis

Salah satu ubat ayurveda untuk merawat artritis adalah serbuk kunyit. Anda boleh mencampurkan setengah sudu teh serbuk ini dengan air dan minum dua kali sehari. Bawang putih juga satu lagi bahan yang berguna untuk mengubati arthritis. Hanya goreng ulas bawang putih dengan minyak kastor dan minum sekali sehari selama kira-kira 2-3 bulan. Jadikan ia ke dalam pes dengan mencampurkan satu sudu teh herba ini dengan halia segar dan setengah cawan minyak bijan. Gaul rata dan gosok ke sendi yang terjejas oleh artritis.

Sembelit

Rawatan rumah Ayurveda untuk melegakan dan mencegah sembelit termasuk penggunaan Amaltas dan pulpa asam jawa. Mash pulpa daripada setiap buah, rendam dengan air, dan biarkan semalaman. Keesokan harinya, tekanan cecair dan minum satu jam selepas anda makan malam. Selain daripada ini, anda juga boleh menambah minyak kelapa dalam diet anda, kerana ia adalah julap yang sangat baik. Dan sudah tentu, minum air yang banyak dan makan banyak sayur-sayuran berdaun akan membantu anda melegakan sembelit.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar