Senin, 09 November 2015

Selok-belok untuk vena varikos

Selok-belok untuk vena varikos

Apabila urat pada permukaan kulit menjadi dipintal dan diperbesarkan, mereka dirujuk sebagai vena varikos. Ini urat sering biru atau berwarna ungu dan mereka kadang-kadang walaupun dibangkitkan dari kulit.

Vena varikos muncul apabila injap dalam pembuluh darah menjadi lemah. Urat yang sihat di dalam kaki mempunyai injap sehala yang membolehkan darah mengalir ke kaki, melawan graviti, ke arah jantung. Apabila injap ini menjadi lemah, darah mengumpul di kaki, yang kemudian menyebabkan tekanan untuk membina. Apabila ini berlaku urat menjadi lemah daripada tekanan dan mereka juga menjadi besar dan berpintal.

Mereka yang mempunyai risiko yang tinggi untuk membangunkan mereka termasuk orang-orang yang berlebihan berat badan, hamil, atau orang-orang yang berdiri untuk tempoh masa yang lama dari masa ke semasa. Vena varikos juga berjalan dalam keluarga, dan anak yang tua seseorang mendapat, semakin tinggi risiko yang mereka ada untuk membangunkan vena varikos.

Sesetengah orang boleh membangunkan vena varikos dan tidak menunjukkan apa-apa tanda-tanda mereka. Walau bagaimanapun, ramai orang tidak menunjukkan tanda-tanda dan beberapa gejala ringan termasuk gatal-gatal seluruh urat dan bengkak di kaki dan buku lali. Gejala ringan lain adalah sensasi berat, sakit, pembakaran, letih, atau sakit di kaki. Gejala-gejala ini mungkin menjadi lebih buruk selepas berdiri atau duduk untuk tempoh masa yang lama.

Sesetengah orang juga mungkin mengalami gejala yang lebih serius, yang boleh termasuk bengkak kaki, luka terbuka dan pendarahan mudah, dan bengkak dan sakit di anak lembu selepas berdiri atau duduk untuk masa yang lama. Gejala-gejala lain mungkin termasuk perubahan pada kulit seperti perubahan dalam warna, bersisik, kulit kering dan menipis, dan keradangan.

Vena varikos biasanya tidak bermakna bahawa ada masalah kesihatan yang serius. Mereka sebenarnya adalah perkara biasa, namun ada kes yang jarang berlaku apabila ia berkembang menjadi isu yang lebih serius. Contoh ini dipanggil "trombosis vena dalam," yang bermaksud bahawa urat lebih mendalam mengalami tersumbat.

Doktor mendiagnosis urat varikos dengan memeriksa kaki pesakit dan kaki. Perkara-perkara yang doktor akan mencari termasuk tempat tender, perubahan warna kulit, bengkak, dan kudis.

Terdapat beberapa langkah-langkah pencegahan yang boleh diambil untuk mengurangkan peluang menghidapi vena varikos. Mengangkat kaki secara tetap, bersenam secara tetap, dan memakai stoking mampatan hanyalah beberapa cara untuk cuba menghalang mereka.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar