Senin, 09 November 2015

Psyllium Seed: An Remedy Sembelit Berkesan Utama

Psyllium Seed: An Remedy Sembelit Berkesan Utama

Dari perkataan Greek "psylla" atau "lambak," benih kecil adalah amat berkesan ubat rumah sembelit. Psyllium adalah sangat tinggi dalam serat, yang berfungsi kedua-dua secara proaktif untuk mencegah sembelit dan sebagai rawatan untuk sembelit. Psyllium telah ditunjukkan dalam beberapa kajian supaya lebih berkesan dan lebih cepat daripada pilihan lain untuk melegakan sembelit.

Bagaimanakah ia berfungsi?

Psyllium berfungsi sebagai ubat sembelit dengan meningkatkan kandungan air dalam usus dan dalam najis. Sembelit berlaku apabila tidak ada serat yang mencukupi dalam diet untuk mewujudkan pergerakan usus yang normal. Psyllium membantu untuk membetulkan masalah itu dengan menggalakkan pergerakan usus yang normal.

Selain menjadi sembelit yang berkesan ubat rumah, produk psyllium diperkaya juga berkesan dalam menurunkan kolesterol tidak baik.

Bagaimana untuk mengambil psyllium

Psyllium boleh didapati dalam bentuk roti yang diperkaya dan bijirin, dan juga dalam makanan tambahan. Apa jua bentuk anda memutuskan untuk menggunakan, ubat ini boleh digunakan sama ada sebagai langkah pencegahan untuk mengelakkan sembelit atau sebagai ubat jangka pendek untuk sembelit sekali-sekala. Jika anda mengalami sembelit kronik, ia boleh menjadi petunjuk yang lebih besar, masalah yang lebih serius yang memerlukan doktor untuk menyiasat sepenuhnya.

Untuk memecahkan ia ke bawah dalam nombor, bagi setiap 100 gram, kira-kira 70 peratus daripada sekam psyllium adalah serat larut atau dengan kata serat lain yang sedia yang boleh digunakan oleh badan.

Beberapa perkataan berhati-hati

Adalah penting dengan segala bentuk rawatan rumah sembelit yang anda makan mereka dengan air yang banyak. Ingatlah bahawa psyllium "bulks up" di dalam usus, dan jika ia tidak diambil dengan cecair yang cukup untuk mengepam keluar dari sistem, ia benar-benar boleh membuat masalah lebih buruk - dan itulah perkara terakhir yang anda perlukan! Satu lagi kata amaran: Kerana ia adalah begitu tinggi dengan serat, apabila anda mula-mula mengambil psyllium anda perlu bermula dengan jumlah yang kecil dan bekerja cara anda perlahan-lahan untuk mengelakkan kembung dan gas berlebihan. Dan jika anda mempunyai apa-apa syarat yang menghalang keupayaan anda untuk menelan berkesan, ini mungkin bukan ubat rumah sembelit untuk anda. Tanya doktor anda.

Jika anda mengambil ubat-ubatan, sama ada tradisional atau herba, yang boleh menjejaskan tahap gula darah anda, anda mungkin ingin memberitahu doktor anda supaya dia boleh memantau penggunaan psyllium.

Jika anda sedang mencari ubat sembelit yang baik yang sedia ada, selamat diambil dan yang menawarkan manfaat kesihatan tambahan, psyllium adalah pilihan yang baik. Dengan apa-apa, bagaimanapun, pastikan untuk bekerjasama rapat dengan doktor anda untuk memastikan anda berada selamat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar