Senin, 09 November 2015

Falsafah Perubatan Holistik

Falsafah Perubatan Holistik

Terdapat daya penyembuhan yang kuat di alam semesta.

Apabila kita mendapat potongan kertas kita tidak perlu secara sedar berfikir tentang penyembuhan luka kerana ia secara semulajadi akan berbuat demikian dengan sendiri. Ini adalah bagaimana ia adalah dengan banyak keadaan - mereka cenderung untuk menyelesaikan sendiri kerana tenaga penyembuhan semula jadi yang kita semua membawa dalam diri kita. Walau bagaimanapun, kadang-kadang kita mendapatkan begitu tidak seimbang yang kita berjuang untuk kembali kepada kesihatan. Mungkin kita terlalu habis atau bekerja terlalu keras atau kita tidak sedar apa jenis makanan memburukkan lagi keadaan kita supaya kita terus makan mereka, atau kita mempunyai kecederaan lama yang tidak pernah dirawat dengan betul, atau terdapat faktor-faktor luar yang menyebabkan kita tekanan yang berlebihan dan kebimbangan. Tugas kita sebagai pengamal holistik adalah untuk membantu pesakit kami mengenal pasti dan menangani tersumbat yang menghalang mereka daripada penyembuhan, untuk mendidik mereka dan memberikan mereka rawatan yang berkesan dan ubat-ubatan, dan untuk memupuk dan mengukuhkan mereka supaya mereka boleh kembali untuk mengimbangi dan kesejahteraan.

Syarat bertindak balas lebih baik dan kurang cenderung untuk kembali semula apabila anda merawat punca asas dan juga tanda-tanda luar. Sudah tentu ia adalah penting untuk merawat gejala-gejala pesakit. Walau bagaimanapun, jika keadaan asas yang membawa kepada gejala tidak ditangani juga, mereka mungkin akan kembali selepas rawatan berakhir. Tambahan pula, ia tidak kira jika kita menggunakan ubat-ubatan preskripsi atau ubat semula jadi untuk melakukan ini, jika kita mendekati keadaan dari sudut ini kita perlu meneruskan terapi selama-lamanya atau tanda-tanda akan kembali. Satu lagi masalah biasa yang berlaku apabila kita hanya merawat gejala adalah bahawa kita mungkin perlu mengambil dos yang lebih tinggi dan lebih tinggi perubatan dari masa ke masa, tanda pasti bahawa mereka terus maju di bawah permukaan. Sebagai pengamal perubatan holistik kita faham bahawa dengan melayan ketidakseimbangan asas dan juga tanda-tanda luar, kita boleh memperbaiki keadaan semasa pesakit kami dan juga membantu memastikan bahawa tanda-tanda mereka tidak kembali.

Rawatan dan terapi yang berisiko tidak invasif dan rendah boleh digunakan pertama. Dalam perubatan holistik, lebih tidak semestinya lebih baik. Oleh kerana kita sudah memiliki naluri penyembuhan semula jadi, kebanyakan keadaan boleh ditangani dengan terapi selamat dan lembut yang bekerja dengan badan, menggalakkan dan membantu ia. Rawatan toksik dan invasif yang mencederakan, daya, atau mengatasi badan hanya perlu digunakan apabila perlu. Terapi Extreme mungkin sesuai dalam beberapa kes, terutamanya jika keadaan yang mengancam nyawa, tetapi mereka tidak boleh digunakan secara lalai untuk semua keadaan kerana mereka cenderung untuk datang dengan kesan sampingan yang tidak produktif untuk proses penyembuhan. Sebagai contoh, sesetengah ubat-ubatan yang menyebabkan kerosakan yang ketara kepada organ-organ dalaman seperti hati atau buah pinggang, atau terdapat prosedur pembedahan yang mengakibatkan kecederaan yang luas untuk tisu-tisu lembut. Terapi seperti ini tidak boleh digunakan apabila terdapat alternatif yang lebih selamat yang ada yang boleh hanya sebagai berkesan, dan ini adalah yang sebenarnya apa yang kita sebagai pengamal holistik tawarkan pesakit kami.

Tanda-tanda adalah manifestasi luaran usaha badan untuk menyembuhkan dan tidak sentiasa patologi. Tanda-tanda adalah bukti keinginan badan kita kembali normal atau menyesuaikan diri dengan lebih mendalam ketidakseimbangan dalam kesihatan kita. Mereka bukan punca keadaan kita, tetapi petunjuk bahawa badan kita cuba untuk kembali ke keseimbangan dan kesejahteraan. Ini tidak semestinya satu proses patologi dan, sebenarnya, penyesuaian ini sering sangat berjaya menyelesaikan isu-isu dan tidak boleh ditindas. Sebagai contoh, demam yang tinggi boleh membahayakan tetapi demam ringan boleh membantu kita melawan jangkitan virus untuk menyelesaikan selesema. Gejala juga boleh menjadi isyarat berguna, secara sedar membiarkan kita tahu bahawa terdapat isu di tangan. Satu contoh yang biasa ini adalah jenis kesakitan yang menghalang kita daripada mengalami kecederaan atau meneran otot yang sudah terjejas, menghalang kami daripada menyebabkan kecederaan yang lebih serius. Masa yang lain, bagaimanapun, strategi penyembuhan dalaman kita tidak berkesan, dan gejala kami maju dan meningkat. Apabila ini berlaku adalah wajar atau perlu untuk merawat gejala-gejala. Ini adalah di mana kita boleh dapat membantu, memberi nasihat, ubat-ubatan dan rawatan yang boleh membantu anda kembali untuk mengimbangi.

Rawatan adalah lebih berkesan apabila mereka disesuaikan kepada individu.
Pesakit bertindak balas lebih baik apabila rawatan mereka disesuaikan dengan persembahan khusus mereka dan faktor-faktor predisposing unik. Sebagai contoh, dua individu mungkin menguncup jangkitan bakteria yang sama tetapi mempunyai gejala yang berbeza dan keadaan asas yang berbeza. Satu boleh mempunyai sistem imun yang lemah dan sedang menderita dengan demam dan sakit kepala, manakala yang lain mungkin mempunyai sejarah asma dan telah membangunkan batuk dan sinus kesesakan. Rawatan yang mengambil kira dan bercakap di semua faktor-faktor ini akan menjadi lebih khusus dan lebih berkesan daripada orang-orang yang tidak. Sebagai pengamal holistik kita benar-benar memahami bahawa ia adalah sama penting untuk mengetahui apa jenis orang yang mempunyai keadaan ini kerana ia adalah untuk mengetahui apa jenis keadaan orang itu mempunyai.

Pesakit pendidikan merupakan pesakit perkasa.
Sebahagian daripada tugas kita sebagai pengamal adalah untuk membantu pesakit kami memahami faktor-faktor memburukkan dan sebab-sebab yang mendasari keadaan mereka dan juga teori di sebalik strategi rawatan mereka. Ini mendorong pesakit untuk mengikuti pelan rawatan mereka dan memberi kuasa kepada mereka untuk mengambil bahagian dalam proses penyembuhan mereka sendiri, dengan sengaja membuat keputusan mengenai perkara-perkara seperti pilihan pemakanan dan gaya hidup. Dengan melibatkan diri secara aktif dalam proses itu, pesakit yang berpendidikan boleh membantu mempercepatkan penyembuhan mereka dan memastikan bahawa keadaan mereka tidak akan kembali. Beberapa keadaan mungkin memerlukan penyertaan aktif pesakit sebelum ia boleh diselesaikan dengan berkesan. Hal ini terutama berlaku keadaan kronik yang cenderung untuk mempunyai akar dalam emosi tidak seimbang, gaya hidup, atau corak pemakanan. Sebagai pengamal holistik kita bekerja untuk membantu pesakit kami memahami bagaimana pola-pola ini telah menyumbang kepada keadaan mereka dan bagaimana perubahan tertentu boleh membantu mengubah pola ini.

Satu auns pencegahan bernilai satu paun untuk sembuh. Ringkasnya, ia adalah jauh lebih berkesan untuk menggalakkan kesihatan dan kesejahteraan daripada ia adalah untuk merawat penyakit. Dengan melakukan perkara seperti bersenam secara tetap, makan dengan baik, membuat masa untuk berehat dan tidur yang cukup, minum air yang secukupnya, dan bekerja untuk mengurangkan tekanan dalam kehidupan kita, kita boleh mencegah kebanyakan keadaan. Ini kerana apabila kita sihat kita bukan sahaja berasa lebih baik dari segi fizikal dan emosi tetapi kita juga lebih berdaya tahan terhadap penyakit, dengan organ-organ dalaman yang lebih kukuh dan imuniti yang lebih baik. Satu lagi bahagian penting dalam pencegahan adalah untuk merawat keadaan ketika mereka pertama kali mula untuk membangunkan, sebelum mereka mempunyai masa untuk memajukan dan berakar umbi. Ini tidak mustahil dalam perubatan holistik kerana setiap gejala, tidak kira berapa ringan atau samar-samar, mempunyai petunjuk dan oleh itu, boleh dirawat. Penilaian berkala dan rawatan dengan kami boleh membantu meningkatkan tahap anda secara keseluruhan kesejahteraan dengan bukan sahaja mengukuhkan sistem anda tetapi juga dengan mengenal pasti dan membetulkan keadaan di peringkat awal.

Badan adalah satu, keseluruhan organik bersepadu. Badan kita terdiri daripada sekumpulan bersambung, sistem yang diselaraskan yang menyokong dan menyuburkan satu sama lain. Dalam perubatan holistik terdapat pemahaman bahawa apabila satu sistem tidak seimbang ia boleh mengalirkan tenaga sistem lain atau menyebabkan mereka mempunyai terlalu banyak pekerjaan untuk mengimbangi sistem di bawah berfungsi. Oleh kerana itu kebanyakan keadaan, terutama yang kronik, nyata dalam dengan pelbagai gejala dan memerlukan kami merawat orang keseluruhan untuk diselesaikan dengan betul. Satu lagi aspek idea ini adalah pemahaman bahawa terdapat integrasi antara diri fizikal kita dan diri emosi. Kedua-dua aspek seseorang begitu disambungkan bahawa gejala fizikal yang kerap boleh menyebabkan gejala emosi dan sebaliknya. Sebagai contoh, tekanan boleh membawa kepada masalah pencernaan dan penyakit utama boleh menyebabkan kebimbangan. Oleh kerana itu kita sengaja merawat kedua-dua gejala emosi dan fizikal pesakit kami, memastikan bahawa mereka berasa lebih baik pada setiap peringkat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar