Senin, 09 November 2015

Persekitaran Mempengaruhi Kesihatan

Persekitaran Mempengaruhi Kesihatan

Lebih lanjut mengenai alam sekitar. Ia bukan sahaja memberi kesan kepada kesihatan mental anda tetapi juga kesihatan fizikal anda. Bergantung kepada apa yang sebahagian daripada persekitaran yang anda sedang bercakap tentang, ia boleh mempunyai kesan yang besar.

Mari kita bercakap tentang alam sekitar yang lebih luas. Maksud saya tentang pencemaran. Bukan sahaja pencemaran udara dengan zarah halus. Terdapat sumber-sumber lain yang menyebabkan pencemaran. Seperti bunyi. Bunyi yang disebabkan oleh pelbagai perkara. Seperti kereta. Seperti kapal terbang. Seperti kotak muzik. Tidak semua muzik adalah benar-benar baik untuk telinga anda. Jika terlalu kuat, ia akan menjejaskan kesihatan anda. Mungkin ia bukan sahaja memberi kesan kepada telinga anda dan keupayaan anda untuk mendengar dengan betul.

Ia boleh memberi kesan kepada sistem saraf anda. Dan ia akan maka sudah tentu memberi kesan kepada kesihatan anda secara keseluruhan. Ia hanya persoalan desibel. Anda tidak perlu menghidupkan pembesar suara anda untuk jumlah penuh untuk mendengar muzik. Anda mungkin pernah mendengar bahawa telinga kebanyakan orang muda sudah dikompromi. Anda boleh mengekalkan telinga anda jika anda mendengar muzik pada kelantangan yang rendah, hanya pada tahap yang anda boleh mendengarnya tetapi tidak lebih.

Jelas sekali, anda tidak boleh berbuat banyak tentang bunyi-bunyi yang dihasilkan oleh kereta dan kapal terbang, dengan enjin yang anda tidak mengoperasikan diri sendiri. Anda mungkin boleh untuk mengurangkan pengaruh mereka dengan memakai perlindungan.

Setakat yang pencemaran udara adalah berkenaan, anda boleh mengelakkan apa-apa yang anda menghasilkan sendiri. Itu adalah dengan mengurangkan pemanasan. dengan menggunakan teliti perapian anda. Dengan menggunakan kereta anda hanya apabila anda tidak boleh berjalan atau mengambil satu cara pengangkutan awam. Ini adalah satu isu besar. Ramai orang menggunakan kereta mereka untuk pergi di sekitar blok. Mereka mencemarkan udara dan menggunakan tenaga. yang boleh digunakan dengan cara yang lebih baik.

Pencemaran tidak berakhir di sini. Ada cara lain yang tercemar. Dan ada cara lain di mana yang memberi kesan kepada kesihatan anda.

Fikirkan berita. Kebanyakan ia adalah sia-sia. Ia tidak berbuat apa-apa lagi daripada mencemarkan minda anda. Jika berita mencemarkan fikiran anda, ia memberi kesan kepada kesihatan anda.

Seperti yang anda tahu, badan anda dan minda anda disambungkan. Mereka sebenarnya satu perkara. Mereka adalah tenaga. Badan adalah tenaga yang lebih padat daripada fikiran anda tetapi mereka bertukar-tukar tenaga mereka kepada tahap tertentu. Jika fikiran anda dicemari oleh berita negatif anda membaca atau mendengar setiap hari, anda juga mencemarkan badan anda. Sebab itu hendaklah berhati-hati dalam apa yang anda mahu dengar dan apa yang anda mahu lihat. Anda boleh melakukan banyak mengenai mengelakkan pencemaran. Anda hanya perlu untuk berfikir mengenainya dan memilih perkara-perkara yang betul yang tidak akan menjejaskan kesihatan anda secara negatif.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar