Senin, 09 November 2015

Rawatan kiropraktik daripada Temporomandibular Bersama (TMJ) Disfungsi

Rawatan kiropraktik daripada Temporomandibular Bersama (TMJ) Disfungsi

Disfungsi sendi temporomandibular, atau TMD, adalah kecederaan biasa yang menjejaskan berjuta-juta orang setiap hari. Malah, dianggarkan bahawa kira-kira 50% daripada penduduk mungkin terjejas oleh beberapa jenis TMD. TMD ditakrifkan sebagai rasa sakit atau kelembutan, sering disertai oleh gejala-gejala termasuk klik yang boleh didengar, sakit kepala, sakit telinga, dan mengunci rahang, yang berkaitan dengan kegagalan fungsi sendi temporomandibular, atau TMJ. Terdapat tiga jenis utama BPL termasuk kekacauan dalaman, degeneratif, dan jenis myofascial. Ia boleh memberi kesan kepada sesiapa tetapi ia seolah-olah memberi kesan kepada wanita lebih daripada lelaki dalam 4: Nisbah 1 dan kejadian kemuncak berlaku di antara umur 20-40 antara. Ia biasanya membentangkan sebagai rahang atau sakit di bahagian muka yang boleh memancar ke bahagian leher, rahang, atau kawasan-kawasan yang sementara. Selalunya ia boleh disertai dengan kehilangan rangkaian yang betul gerakan dalam rahang, klik boleh didengar dengan mengunyah, dan juga mengunci. Sesetengah pesakit juga mendapat sakit telinga, sakit kepala dan sakit leher dengannya. Terdapat banyak sebab-sebab biasa TMD yang perlu diambil kira dalam usaha untuk menghapuskan faktor-faktor penyebab. Hypermobility dan hypomobility boleh menjadi punca untuk TMD.

Cakera anjakan di dalam sendi boleh menyebabkan menyentap dan muncul serta mengunci rahang dan kesakitan. Pesakit yang mengisar gigi mereka pada waktu malam boleh menyebabkan memakai simetri dan lusuh pada gigi mereka yang boleh menyebabkan anjakan rahang dan tekanan yang tidak normal semasa mengunyah dan menggigit dan boleh membawa kepada BPL. Kekejangan otot di dalam otot pengunyahan (getah) boleh membawa kepada penempatan yang tidak normal dan pergerakan rahang semasa mengunyah. Penyakit pergigian seperti gigi palsu kurang sesuai, sakit gigi, dan tempoh yang panjang kerja-kerja pergigian boleh menyebabkan anjakan dan sakit serta osteoartritis degeneratif dan trauma langsung seperti yang dilihat dalam kemalangan kereta, peninju, dan kecederaan muka. Terdapat banyak berbeza ortopedik dan peperiksaan penemuan yang membantu untuk mendiagnosis punca TMD oleh chiropractor, terapi fizikal, atau doktor perubatan. Rabaan dalam ruang TMJ yang paling mungkin akan menjadi lembut dan pada peringkat yang agak akan melibatkan crepitis atau berderak bunyi / perasaan. Akan ditambah sakit dengan mengepalkan atau mengunyah dan ukuran pelbagai gerakan rahang akan mendedahkan pelbagai terhad gerakan keseluruhan, tetapi secara khusus di sebelah terjejas. Julat biasa gerakan rahang adalah sekitar 40 mm, atau 3 hujung jari, dan dikira apabila membuka rahang dengan mengukur ruang antara gigi kacip atas dan bawah. Rahang juga boleh membuka dan menutup dengan betul dengan kemunculan bertopi rahang atau sisihan sisi rahang bawah. Biasanya rahang perlu menekan dengan gerakan lurus dan tidak lari ke mana-mana pihak. Ini dipanggil pengesanan rahang. Rabaan otot pengunyahan termasuk masseter dan otot pterygoid akan mendedahkan kelembutan dan mungkin kekejangan otot atau titik pencetus. Pengimejan diagnostik kadang-kadang digunakan untuk menentukan kestabilan struktur dalaman. X-ray biasa biasanya tidak sangat membantu dalam diagnosis tetapi boleh digunakan dalam kes-kes trauma untuk menentukan patah kehilangan penempatan. MRI boleh berguna untuk menentukan kedudukan cakera intraarticular tetapi sering digunakan sebagai jalan terakhir selepas rawatan tradisional noninvasive telah gagal. Videoarthrography adalah satu bentuk yang mahal dan menyakitkan pengimejan canggih yang juga boleh digunakan untuk melihat TMJ melalui proses Mengetap dan gula-gula tetapi ia jarang digunakan.

Penyelidikan telah menunjukkan bahawa rawatan kiropraktik TMJ amat berkesan dan perlu diambil kira sebelum prosedur invasif diperbadankan. Ahli tulang bekerja dengan otot dan sendi untuk membebaskan fixations dan mengembalikan ciri-ciri biomekanik yang betul untuk mengurangkan kesakitan dan klik dan melatih semula otot berfungsi dengan baik. Adalah dianggarkan bahawa 75% daripada pesakit TMD akan mempunyai tanda-tanda mereka menyelesaikan sepenuhnya dalam masa tiga bulan di bawah jagaan pelbagai disiplin termasuk kiropraktik, pergigian, dan terapi fizikal. Dengan pengajaran yang betul dan rawatan, majoriti tidak akan mengalami apa-apa masalah pada masa akan datang. Kiropraktor menggunakan terapi otot termasuk terapi pencetus mata, melepaskan myofascial, regangan, urut, dan Teknik Siaran Aktif (ART) untuk berehat dan memanjangkan otot ketat dan spasmed dan senaman ringan untuk menguatkan otot yang lemah, supaya mengembalikan keseimbangan kepada rahang dan menyelaraskan semula sendi . Kadang-kadang manipulasi lembut TMJ yang diperbadankan untuk menyelaraskan semula sendi dan mengurangkan penetapan dalam sendi. Ultrasound dan rangsangan otot elektrik boleh membantu, menggunakan siasatan pemakai kecil untuk memohon terapi secara langsung kepada otot pengunyahan dan TMJ. Pesakit perlu mengelakkan makanan keras dan kenyal untuk tempoh masa dan perlu menahan diri daripada gula-gula getah atau gula-gula keras jika yang membuktikan untuk menjadi sesuatu yang membimbangkan. Pengurangan tekanan adalah satu lagi aktiviti berguna yang seterusnya boleh mengurangkan gigi pengisaran. Dalam beberapa kes akan dirujuk kepada pakar pergigian diperlukan untuk membetulkan kerosakan gigi atau menafikan pengisaran gigi melalui penggunaan pengawal malam atau anduh. Dalam sebarang kes, pesakit yang mengalami TMD untuk tempoh yang lebih dari 3 minggu perlu mendapatkan penilaian perubatan oleh seorang doktor gigi, chiropractor, atau doktor perubatan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar