Senin, 09 November 2015

Pemulihan Berkesan Bagi Sembelit Sembelit Yang Penyembuhan Cepat!

Pemulihan Berkesan Bagi Sembelit Sembelit Yang Penyembuhan Cepat!

Apabila kebanyakan daripada kita mengalami sembelit, reaksi pertama adalah untuk menuju ke kedai ubat untuk julap, tetapi ini bukan cara yang terbaik untuk menangani masalah tersebut. Sembelit biasanya hasil daripada sesuatu kekurangan sama ada dalam makanan kita atau tahap aktiviti kita, atau sebagai kesan sampingan ubat. Julap bekerja dengan cepat kerana mereka adalah keras pada badan dan kronik penggunaan julap boleh menyebabkan pergantungan. Mujurlah, terdapat ubat-ubat yang lebih lembut untuk sembelit yang akan mengembalikan kamu kepada kekerapan usus yang sihat dan yang jenis lebih kepada badan anda secara keseluruhan.

Ubat-ubatan ini untuk sembelit adalah antara yang paling mudah, tetapi paling berkesan, cara-cara untuk kedua-dua mencegah dan merawat sembelit.

Minum banyak air

Sebagai peraturan umum, adalah dinasihatkan bahawa orang dewasa minum sekurang-kurangnya 8 gelas air setiap hari, untuk mengekalkan kesihatan secara keseluruhan. Ini adalah penting terutamanya apabila ia datang untuk mencegah dan merawat sembelit.

Dua epal sehari

Makan dua epal pada waktu pagi telah ditunjukkan untuk membantu mendapatkan usus yang bergerak. Epal, dan buah-buahan secara umum, kaya dengan serat dan akan merangsang usus untuk bergerak. Minum jus buah-buahan tidak mempunyai kesan yang sama, kerana jus kekurangan kebanyakan serat di dalam sebiji buah.

Air suam dan lemon

Satu lagi remedi yang paling mudah untuk sembelit adalah untuk membuat minuman mudah panas (tidak panas) air dicampur dengan satu sudu teh atau dua jus lemon. Gabungan air suam dan jus lemon akan membantu untuk perlahan-lahan merangsang usus.

Buah

Diet yang kaya dengan buah-buahan yang tinggi serat akan membantu menjaga anda tetap, tetapi jika anda mengalami sembelit dari semasa ke semasa, salah satu ubat untuk sembelit yang anda mungkin ingin mencuba adalah salad yang diperbuat daripada betik dan jambu batu. Kedua-dua buah-buahan khususnya dipercayai menjadi amat berguna dalam menyembuhkan serangan sementara sembelit. Oren juga antara ubat yang terbaik untuk sembelit. Ini adalah salah satu hal yang meminum jus ini boleh menjadi berkesan dalam menghasilkan kesan julap.

Biji flaks

Salah satu ubat yang lebih baru untuk sembelit adalah flaks. Biji flaks boleh dimakan dalam pelbagai cara, dari disiramkan salad ke tanah ke dalam roti atau dicampur ke dalam smoothie. Biji flaks mempunyai sifat julap semulajadi dan menggabungkan benih ini ke dalam diet anda akan menggalakkan kesihatan sistem penghadaman.

Lain kali anda mengalami sembelit, tidak secara automatik mencapai over-the-counter julap kimia. Menuju ke dapur anda dan bukannya. Terdapat banyak ubat-ubat untuk sembelit yang akan membantu mengurangkan sembelit anda dalam cara yang semula jadi lembut. Dan ingat: Ubat yang terbaik adalah pencegahan. Pastikan anda makan makanan yang sihat yang kaya dengan makanan yang tinggi serat, minum jumlah yang cukup air dan mendapat jumlah yang disyorkan bersenam setiap hari.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar