Senin, 09 November 2015

Oxygen Concentrator - Untuk Bekalan berterusan oksigen

Oxygen Concentrator - Untuk Bekalan berterusan oksigen

Concentrator oksigen digunakan secara meluas untuk tujuan perubatan. Ia adalah peranti bekalan komersial untuk oksigen yang digunakan untuk terapi tidur oksigen, bekalan kepada pesakit yang memerlukan oksigen untuk sokongan penyedutan dan walaupun dalam ambulans. Ia adalah, alternatif yang lebih selamat lebih murah dan lebih mudah daripada silinder oksigen untuk membekalkan oksigen. Satu silinder oksigen, kerana mengandungi gas dimampatkan pada tekanan tinggi, mempunyai risiko meletup dan terbakar dengan mudah.

Concentrator oksigen pada dasarnya terdiri daripada dua silinder, setiap bahan zeolite yang mengandungi. Bahan zeolite mengandungi banyak liang dan diperbuat daripada mineral aluminosilikat. Ia digunakan untuk adsorbing nitrogen dari udara ambien. Tujuan utama alat itu adalah untuk melengkapkan kitaran: pertama, nitrogen terjerap dari udara dalam satu silinder, manakala satu lagi disalurkan off ke persekitaran untuk menghilangkan nitrogen yang terperangkap. Dalam setiap kitaran, udara yang mengalir pada tekanan sekitar 20 psig, di mana psig merujuk kepada tekanan tolok (138 Kilopascals atau 1.36 Atmospheres).

Penumpu oksigen membolehkan bekalan berterusan oksigen, yang biasanya pada kadar 20 saat bagi setiap pusingan. Kadar aliran biasanya sekitar 5 liter / minit (LPM) dan tahap kepekatan boleh berbeza-beza antara 50 dan 95%. Proses tertentu juga dikenali sebagai penjerapan buaian tekanan atau PSA. Dari tahun 1999, terdapat unit penumpu yang menyediakan sehingga 10 LPM, biasanya disediakan untuk pesakit aliran tinggi.

Baru-baru ini, sejak tahun 2000, beberapa syarikat telah juga mula menyediakan unit concentrator oksigen mudah alih. Ini biasanya lebih kecil dan menghasilkan kurang daripada satu 1 LPM oksigen. Mereka umumnya menggunakan jenis tertentu denyutan atau permintaan aliran, yang bertujuan untuk menyediakan pesakit dengan oksigen hanya apabila dia / dia terhidu. Walau bagaimanapun, terdapat juga lain-lain yang mudah alih yang menyediakan aliran malar oksigen. Ini concentrators mudah alih biasanya dikendalikan dengan hanya memasang mereka ke dinding kedai pasang, sama seperti, orang-orang yang tidak bergerak yang lebih besar.

Unit concentrator oksigen juga digunakan dalam ambulans, kapal terbang dan lain-lain untuk kegunaan perubatan dengan memasang mereka ke DC penyesuai kenderaan. Kebanyakan daripada mereka juga mampu dibekalkan oleh kuasa bateri. Ia digunakan dalam pesawat tempur untuk membekalkan juruterbang dengan oksigen pada ketinggian yang sangat tinggi, dalam bentuk yang dipanggil concentrators oksigen penapis molekul atau MSOC. Mereka mempunyai tentera yang lain menggunakan juga. Biasanya, concentrators oksigen digunakan bersama-sama dengan topeng CPAP untuk pesakit Apena tidur dan juga orang-orang yang mempunyai masalah pernafasan yang lain seperti emphysema.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar