Senin, 09 November 2015

Rawatan Seasonal Affective Disorder

Rawatan Seasonal Affective Disorder

Rawatan Seasonal Affective Disorder (SAD) bertujuan mengurangkan gejala kemurungan musim sejuk atau musim sejuk blues.This adalah gangguan mood yang memberi kesan kepada kira-kira 4% hingga 6% daripada orang di Amerika Syarikat apabila hari lebih pendek, menyebabkan menurun Vitamin D sintesis daripada pendedahan dikurangkan kepada cahaya matahari. Sambungan antara mood manusia, tahap tenaga dan musim didokumenkan dengan baik, walaupun pada individu yang sihat dan lebih-lebih lagi di kalangan wanita. Bagi orang dewasa, risiko mengalami penurunan SAD kerana mereka mendapat lebih tua.

Ini biasanya mental yang sihat individu mengalami gejala kemurungan musim sejuk, termasuk:

1. Selera makan meningkat dengan keinginan khas untuk makanan yang tinggi karbohidrat
2. berat badan
3. Kebimbangan
4. Kesukaran menumpukan perhatian dan memproses maklumat
5. Kehilangan minat dalam aktiviti-aktiviti normal / putus asa dan kemurungan
6. Keletihan / ekzos / terlebih tidur
7. pengeluaran sosial
8. risiko Potensi bunuh diri, dalam kes-kes yang sangat melampau tetapi jarang berlaku

Banyak sebab telah mengandaikan untuk gangguan afektif bermusim:

1. Semasa musim sejuk, ramai orang tidak mendapat cukup vitamin D dari cahaya matahari. Cahaya matahari menurun mengurangkan keberkesanan otak dengan memperlahankan penukaran serotonin ke dalam N-acetylserotonin yang merupakan "mood yang baik" penambah.
2. Teori lain adalah bahawa punca mungkin berkaitan dengan peningkatan dalam melatonin, "tidur" penambah, yang merupakan bahan kimia yang dihasilkan oleh kelenjar pineal di dalam otak, dalam cahaya malap dan kegelapan ,.
3. irama circadian badan (tidur irama) diganggu dari waktu siang lebih pendek dan cahaya matahari dikurangkan.

Terdapat lebih daripada satu rawatan untuk gangguan afektif bermusim:

1. terapi cahaya: Pesakit terdedah kepada cahaya untuk jangka masa yang tertentu sebagai ganti kepada cahaya matahari. Pendedahan ini menyebabkan apa perubahan yang positif, untuk meningkatkan penukaran serotonin di dalam otak. Ini dikaitkan dengan "bahagia" mood.
2. preskripsi Anti-depresan atau over-the-kaunter ubat-ubatan dan vitamin D tambahan sehingga 1,000 hingga 2,000 IU sehari.


3. Gabungan terapi cahaya, ubat, dan psikoterapi.
4. senaman harian, terutamanya apabila dilakukan di luar rumah. Selain daripada menjalankan meningkatkan pengeluaran serotonin di dalam otak.
5. Makan makanan yang seimbang.
6. Beberapa sesi terapi craniosacral, melepaskan somato-emosi dan therapy.Treatment saliran limfa untuk gejala-gejala ini kadang-kadang melumpuhkan dengan terapi craniosacral, melepaskan somato-emosi dan limfa terapi saliran dalam kombinasi, meningkatkan keberkesanan penukaran serotonin di dalam otak. Kaedah-kaedah ini telah terbukti secara klinikal berkesan dalam mewujudkan keharmonian fizikal dan emosi, dalam rawatan gangguan bermusim berkesan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar