Senin, 09 November 2015

Perubatan Manfaat Cina Untuk Pesakit

Perubatan Manfaat Cina Untuk Pesakit

Ada orang-orang yang tidak menyukainya perubatan moden. Ini bukan kerana kemajuan, tetapi kerana ia merawat pesakit sebagai robot semata-mata yang boleh diperbaiki dengan pembedahan yang betul atau perubatan. Doktor hanya merawat badan, mengabaikan keperluan rohani orang yang di hadapannya. Ini tidak, banyak rasa, cara yang betul untuk merawat pesakit, sebaliknya lebih suka manfaat perubatan Cina, yang merawat pesakit dengan lebih menyeluruh dan menjaga badan dan semangat. Seorang lelaki adalah lebih daripada jumlah bahagian-bahagiannya, selepas semua, dan hanya dengan menghormati yang boleh menyembuhkan dengan betul dijumpai.

Perubatan Cina hanya seolah-olah esoterik kepada mereka yang tidak biasa dengan amalannya. Badan bukan sahaja entiti jasmani bahawa seseorang itu dapat melihat, tetapi juga terdiri daripada pusat-pusat tenaga yang membolehkan tenaga, atau chi, mengalir dengan mudah ke seluruh badan. Apabila chi mengalir secara berterusan sepanjang badan seseorang, orang yang sihat dan bertenaga. Walau bagaimanapun, sekiranya chi disekat atau mengalir tidak teratur, badan boleh menjadi sakit, yang memerlukan bahawa aliran dikembalikan kepada laluan yang betul.

Kembali chi kepada saluran yang betul memerlukan beberapa amalan. Akupunktur (menindik pusat dengan jarum) atau akutekanan (betul mengurut pusat betul) boleh menjadi sebahagian daripada proses, serta perubahan dalam diet dan senaman. Juga, ramuan alkimia, ramuan dan pelembap yang diperbuat daripada bahan-bahan yang boleh menyembuhkan badan, juga boleh menjadi sebahagian daripada regimen.

Ini bukan untuk merendahkan amalan; sebaliknya, ia adalah untuk menunjukkan bahawa ia lebih kepada falsafah yang dari sains keras. Dan bukannya bergantung kepada bahan kimia sains, persoalannya adalah bahawa doktor yang menjaga orang keseluruhan, dan bukan hanya unsur-unsur fizikal. Perubatan Cina memberi manfaat kepada mereka yang sanggup untuk mempercayai, dan bukan hanya melalui usul.

Melalui kombinasi yang kuat kepercayaan, doktor Cina yang ada untuk melakukan apa sahaja yang dia boleh untuk menyembuhkan pesakit dalam kedua-dua jangka pendek dan jangka panjang. Ubat-ubatan dia memberikan bertujuan untuk menangani masalah ini dan mendapatkan pesakit melaluinya, tetapi nasihat dia memberi adalah untuk membantu pesakit melalui masalah-masalah yang menyebabkan penyakit itu di tempat pertama.

Sains Barat hanya mula mengejar dengan konsep itu, tetapi sebagai perubatan Cina memberi manfaat kepada sesiapa sahaja yang berminat untuk mempelajari dan mengamalkannya, adalah diharapkan bahawa sekurang-kurangnya sebahagian daripada falsafah akan menyertai bahawa perubatan Barat, menyebabkan ubat yang lebih berkesan untuk yang lebih luas penyakit.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar