Senin, 09 November 2015

Pemulihan Keracunan Makanan Yang Boleh Anda Lakukan Di Rumah

Pemulihan Keracunan Makanan Yang Boleh Anda Lakukan Di Rumah

Pemulihan Keracunan Makanan yang bermanfaat

Keracunan oleh makanan adalah sesuatu yang kita semua tidak menjangka kerana makanan boleh sentiasa melihat, bau dan juga rasa betul-betul halus masa ini kita memakannya. Semua tanda-tanda keracunan hanya akan keluar selepas beberapa jam memakan makanan yang tercemar. Tanda-tanda keracunan makanan biasanya termasuk muntah-muntah, cirit-birit, sakit kepala yang teruk, kesusahan perut dan keletihan.

Terdapat banyak sebab yang mungkin keracunan dan mereka biasanya dikelaskan bergantung kepada berapa cepat tanda-tanda yang diperhatikan selepas makan makanan yang tercemar.

Sebaik sahaja anda mengalami tanda-tanda keracunan makanan, ia adalah dinasihatkan bahawa anda melakukan sesuatu mengenainya dengan segera.

Berikut adalah beberapa cara keracunan makanan anda mungkin mendapati membantu.

Pendek episod cirit-birit dan muntah yang biasanya berlangsung selama 24 jam atau kurang boleh ditangani dengan di rumah. Selama anda menjaga diri anda terhidrat, anda akan lakukan dengan baik.

· Elakkan makan makanan pepejal apabila rasa loya atau apabila muntah. Sebaliknya, minum lebih banyak cecair untuk menjaga diri anda terhidrat.

· Pedas dan berlemak perlu dielakkan pada kos semua. Sebaliknya, pergi untuk sayur-sayuran hijau dan buah-buahan.

· Cecair yang jelas adalah yang terbaik dalam menjaga anda terhidrat. Minum air setiap sekarang dan kemudian kerana cirit-birit boleh membuat anda kering.

· Elakkan minum minuman beralkohol, manis atau berkafein kerana mereka boleh mengganggu perut anda. Di kaunter produk penghidratan semula sentiasa ada dan walaupun mereka boleh mahal, sekurang-kurangnya mereka boleh menyelamatkan kamu dari dehidrasi.

· Sukan didapati secara komersial minuman seperti Gatorade dan Powerade boleh melakukan pekerjaan itu, selagi mereka dicairkan dalam air. Meminumnya dalam bentuk yang pekat yang tidak akan melakukan apa-apa yang baik kerana ia mengandungi terlalu banyak gula.

· Selepas minum air yang secukupnya dan apabila loya dan muntah-muntah sudah berhenti, makan makanan perlu dilakukan secara perlahan-lahan. Makanan Plain harus dimakan dalam jumlah yang kecil. Beras, gandum, kentang, roti, bijirin, ayam dan daging tanpa lemak adalah cara terbaik untuk memulakan pengambilan makanan anda.

· Dapatkan rehat yang cukup untuk mengekalkan tenaga anda. Ini adalah sangat penting kerana semua muntah dan berterusan perjalanan ke bilik air boleh mengalirkan anda tenaga.

· Kebanyakan kes keracunan makanan memerlukan pengambilan over-the-kaunter ubat-ubatan untuk menghentikan muntah-muntah dan cirit-birit. Menggunakan mereka seperti yang diarahkan dan elakkan daripada memberi kepada anak.

Walaupun anda telah dilakukan setiap remedi keracunan makanan yang anda tahu dan masih tidak berasa lebih baik, melawat doktor dengan segera untuk perundingan dan ubat-ubatan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar